VITAJTE V E - PORADNI.

Vitajte!

Máte problém, potrebujete radu, vysvetlenie alebo chcete zverejniť svoje skúsenosti a názory?

Tak Ste na správnom mieste. Sme tu pre Vás.

Píšte....

2015/10/22

Chcem sa informovat ohladne predlzenia rodicovskej dovolenky.

Dobry den,

chcem sa informovat ohladne predlzenia rodicovskej dovolenky. Dňom 13.10.2015 mi skoncila rodicovska dovolenka do dovrsenia veku dietata do 3. rokov. 14.10.2015 som mala nastupit do zamestnania. Po ustnom dohovore som zamestnavatelovi 9.10.2015 oznamila, ze 14.10.2015 nenastupim do zamestnania z dovodu predlzenia rodicovskej dovolenky. Ziadost na posudenie zdravotnej starostilovsti a posudky od lekarov na predlzenie rodicovskej dovolenky zo zdravotných dovodov som podala na urade prace soc. veci a rodiny dna 20.10.2015 (do toho terminu som cakala, na vysledky vysetrenia a posudky od lekara) . V ten den 20.10. 2015 mi prisla aj vyzva od zamestnavatela, ze mu mam do 3 dni dorucit doklad preukazajuci existenciu prekazky v praci. co som mu mailovou formou poslala ziadost o predlzenie rodicovskej dovolenky a poslala posudky od lekara a potvrdenu ziadost o posudenie zdravotného stavu potvrdenu od lekara.  a 21.10.2015 som mu poslala pisomnu ziadost o predlzenie rodicovskej dovolenky do 6. roku dietata. Do sociálnej a zdravotnej poistovne som sa nahlasila do 14.10.2015.
Moja otazka znie:
- kedze som 14.10. nenastupila do zamestnania, pretoze cakam na rozhodnutie o predlzeni rodicovskej dovolenky ci som nejak zakonom kryta, tym ze urad prace soc. veci a rodiny ma na rozhodnutie 30 dni?
-moze so mnou v tejto dobe na cakanie rozhodnutia rozviazat pracovny pomer? ak by mi teda schvalili predlzenie rodicovskej dovolenky z nepriaznivého stavu dietata a medzi tym mi zamestnavatel dal vypoved, da sa na to nejak odvolat?

Dakujem za informaciu a prajem pekny den

S pozdravom

2 komentáre:

eporadca povedal(a)...

Dobrý deň
Predlženie rodičovskej dovolenky pre nepriaznivý zdr. stav je potrebné vybavovať v predstihu ( pred dovŕšením 3 rokov) min 2 mesiace. Z dôvodu vybavenia náležitosti na UPSVaRe (30 dňová lehota na odpoveď. A poslanie rozhodnutia zamestnávateľovi.
Rodičovská dovolenka (ktorej účelom je prehĺbenie starostlivosti o dieťa po vyčerpaní materskej dovolenky) sa v zásade poskytuje do dňa, v ktorom dieťa dovŕši tri roky veku. Týmto dňom sa rodičovi spravidla končí rodičovská dovolenka a nasledujúci deň by mal nastúpiť naspäť do práce.
2.Otázka - kedze som 14.10. nenastupila do zamestnania, pretoze cakam na rozhodnutie o predlzeni rodicovskej dovolenky ci som nejak zakonom kryta, tym ze urad prace soc. veci a rodiny ma na rozhodnutie 30 dni?
Odpoveď: Ak rodič nenájde inú možnosť, môže po vyčerpaní rodičovskej dovolenky (pri dovŕšení 3 rokov veku dieťaťa) požiadať zamestnávateľa o neplatené voľno, avšak toto voľno nie je zamestnávateľ povinný poskytnúť. Je to len na dobrej vôli zamestnávateľa, inak prichádza do úvahy skončenie pracovného pomeru.

Pokiaľ rodič ostane doma a stará sa o dieťa do 6 rokov veku, môže získať status poistenca štátu, za ktorého štát môže platiť poistné na dôchodkové poistenie a poistné na zdravotné poistenie.

eporadca povedal(a)...

2 Otázka
Môže so mnou v tejto dobe na cakanie rozhodnutia rozviazat pracovny pomer? ak by mi teda schvalili predlzenie rodicovskej dovolenky z nepriaznivého stavu dietata a medzi tym mi zamestnavatel dal vypoved, da sa na to nejak odvolat?
Odpoveď: Odpoveď nájdete aj v 1 otázke. Áno môže. Dá sa ešte voči zamestnávateľovi argumentovať tým, že Nárok na Rodičovský príspevok zaniká od prvého dňa kalendárneho mesiaca, ktorý nasleduje po kalendárnom mesiaci, v ktorom dieťa dovŕšilo zákonom určený vek (ak dieťa dovŕši vek 3 roky 13.10.2015, nárok na rodičovský príspevok zanikne 1.11.2015).
A skúste požiadať pracovníčku na UPSVaRe, aby odpoveď prišla v skoršom čase ako je 30 dňová lehota.
Dávam do povedomia aj článok
zdroj http://tehotenstvo.rodinka.sk/prirucka-pre-rodica/zakonnik-prace-tehotna-rodic/predlzena-rodicovska-dovolenka-ako-ju-vybavit/