VITAJTE V E - PORADNI.

Vitajte!

Máte problém, potrebujete radu, vysvetlenie alebo chcete zverejniť svoje skúsenosti a názory?

Tak Ste na správnom mieste. Sme tu pre Vás.

Píšte....

2012/11/12

Ako lepšie rozumieť človeku s demenciou a rešpektovať ho III.

Pacient je dospelý človek

S pacientom je dôležité komunikovať vždy ako s dospelým človekom, zdvorilo, zohľadňujúc stupeň demencie. Buďme milí, povzbudzujme ho bez toho, aby sme ho kritizovali a karhali, ako malé dieťa. Nikdy nehovorme "ponad hlavu" pacienta, akoby tam nebol. Nehovorme o pacientovi pre ním, ak ho zapojíme do rozhovoru. Nehádajme sa s ním a nekritizujme ho, pretože ho to  môže ponižovať. Hľadajme význam toho, čo chce povedať, aj keď sa nám na prvý pohľad zdá, že slová nedávajú zmysel.

Zamerajme sa na schopnosti

Pomôžme pacientovi vyhnúť sa situáciám, v ktorých musí nutne zlyhať. Môže ho to ponižovať. Hľadajme preňho úlohy a činnosti, ktoré zvláda a má z nich radosť.
Chváľme a povzbudzujme pacienta. Dovoľme mu robiť veci jeho vlastným tempom. Robme veci spolu s ním a nie za neho, aby si mohol uchovať istý stupeň nezávislosti. Rozložme úlohy na kroky. Pacient bude mať pocit, že splnil úlohu, aj keď vykonal iba časť.
Veľa z nášho rešpektu k sebe samým často závisi od spôsobu náhľadu. Povzbuďme pacienta, aby bol hrdý na to, že dobre vyzerá a často ho pochváľme.

Rešpektujme súkromie

Zabezpečme, aby sa rešpektovalo súkromie pacienta. Môžeme napríklad navrhnúť, aby ľudia pre vstupom do izby zaklopali na dvere. Ak pacient potrebuje pomoc pri intímnych aktivitách, ako je napr. umývanie a použitie toalety, robme to citlivo. Presvedčíme sa, že toalety sú zatvorené, ak sú nablízku iné osoby.


Ponúknime voľbu

Oboznámime pacienta vždy, ak je to možné, so záležitosťami, ktoré sa ho týkajú. Hoci si nie sme istí koľko toho pacient pochopí, vždy mu vysvetlíme čo robíme a prečo. Mal by mať vždy príležitosť primeranej voľby. Priveľa možností ho však môže zmiasť, preto je vhodnejšie sformulovať jednoduchú otázku, ktorá vyžaduje odpoveď len "áno" alebo "nie", napr. "Chcete si dnes obliecť váš modrý pulóver?"

Vyjadrenie citov 

Ľudia s demenciou sú často smutní alebo rozrušení. Majú však právo očakávať od opatrovateľov snahu porozumieť im a nájsť si pre nich čas. Mali by sme im poskytnúť podporu a nie ich ignorovať alebo s nimi len žartovať.
Veľmi pomáha, ak sú opatrovatelia pružní a tolerantní, nájdu si čas počúvať pacientov, porozprávajú sa s nimi a prejavia im primeranú spoluúčasť a radosť z ich prítomnosti.

Zdroj:
Ako lepšie rozumieť človeku s demenciou a rešpekt, Nadácia Memory, Bratislava

Žiadne komentáre: