VITAJTE V E - PORADNI.

Vitajte!

Máte problém, potrebujete radu, vysvetlenie alebo chcete zverejniť svoje skúsenosti a názory?

Tak Ste na správnom mieste. Sme tu pre Vás.

Píšte....

2013/10/22

Zabezpečenie zamestnanca a zamestnanie po návrate do práce § 156 Zákonika práce

Dobrý večer,
4.11.2013 mi končí materská dovolenka. Na materskej som bola 5 rokov s 2 deťmi. Pred nástupom na MD som pracovala 3 roky v banke na centrále. Moje pracovné miesto je obsadené. Oddelenie prešlo miernou reorganizáciou, došlo ku zrušeniu, presunu pracovných pozícii. Moja pozícia sa nezrušila, iba je obsadená na dobu neurčitú.
V rámci centrály mi banka nevie ponúknuť pracovné miesto, ktoré by zodpovedalo mojim schopnostiam, vzdelaniu... Voľné sú jedine miesta na pobočke, ktoré nechcem prijať.
Naša personalistka mi spomínala, že ak dôjde ku zrušeniu pracovného miesta, tak mám nárok na odstupné 6 mesiacov (ak rátam povinnosť zo zákona a kolektívnej zmluvy banky). Lenže tým, že moje miesto nezrušili, je iba obsadené, tak môže dôjsť ku výpovedi jedine dohodou. V tomto prípade by mi banka vyplatila 2 mesačné odstupné. V rozhovore s personalistkou sme sa bavili o 3 mesačnom odstupnom, vraj to na porade s jej nadriadenou neprešlo. Maximum, čo mi vedia dať je odstupné vo výške 2 mesačného platu.
Chcem sa spýtať, na čo mám nárok? Ak je moje miesto obsadené, môže ma zamestnávateľ presunúť na pozíciu, ktorá je ohodnotená nižšou mzdou? Ak áno, čo sa stane, ak prácu odmietnem? Veľmi pekne ďakujem za radu

5 komentárov:

eporadca povedal(a)...

Dobrý deň

§ 156
Zabezpečenie zamestnanca pri dočasnej pracovnej neschopnosti, v starobe a zamestnávanie po návrate do práce
Na začiatok

Zabezpečenie zamestnanca pri dočasnej pracovnej neschopnosti pre chorobu, úraz, pri tehotenstve, materstve a rodičovstve, zabezpečenie zamestnanca v starobe, pri invalidite, zabezpečenie pozostalých pri úmrtí zamestnanca a preventívnu a liečebnú starostlivosť upravujú osobitné predpisy.

§ 157
Na začiatok

(1) Ak sa zamestnankyňa vráti do práce po skončení materskej dovolenky alebo ak sa zamestnanec vráti do práce po skončení rodičovskej dovolenky podľa § 166 ods. 1, zamestnávateľ je povinný zaradiť ich na pôvodnú prácu a pracovisko. Ak zaradenie na pôvodnú prácu a pracovisko nie je možné, zamestnávateľ je povinný zaradiť ich na inú prácu zodpovedajúcu pracovnej zmluve. Zamestnávateľ je povinný zaradiť zamestnankyňu a zamestnanca za podmienok, ktoré pre nich nebudú menej priaznivé ako podmienky, ktoré mali v čase, keď nastúpili na materskú dovolenku alebo rodičovskú dovolenku podľa § 166 ods. 1, a zamestnankyňa a zamestnanec majú právo na prospech z každého zlepšenia pracovných podmienok, na ktoré by mali právo, ak by nenastúpili na materskú dovolenku alebo rodičovskú dovolenku podľa § 166 ods. 1.
(2) Ak sa zamestnankyňa alebo zamestnanec vráti do práce po skončení rodičovskej dovolenky podľa § 166 ods. 2, zamestnávateľ je povinný zaradiť ich na pôvodnú prácu a pracovisko. Ak zaradenie na pôvodnú prácu a pracovisko nie je možné, zamestnávateľ je povinný zaradiť ich na inú prácu zodpovedajúcu pracovnej zmluve. Zamestnankyňa a zamestnanec majú právo po skončení rodičovskej dovolenky podľa § 166 ods. 2 na zachovanie všetkých práv, ktoré mali alebo ktoré im vznikali v čase nástupu na túto rodičovskú dovolenku v pôvodnom rozsahu; tieto práva sa uplatnia vrátane zmien, ktoré vyplývajú z právnych predpisov, kolektívnej zmluvy alebo z obvyklých postupov u zamestnávateľa.
(3) Ak sa zamestnanec vráti do práce po skončení výkonu verejnej funkcie alebo činnosti pre odborovú organizáciu, po školení, po skončení mimoriadnej služby alebo alternatívnej služby alebo ak sa zamestnanec vráti do práce po skončení dočasnej pracovnej neschopnosti alebo karantény (karanténneho opatrenia), zamestnávateľ je povinný zaradiť ho na pôvodnú prácu a pracovisko. Ak zaradenie na pôvodnú prácu a pracovisko nie je možné, zamestnávateľ je povinný zaradiť ho na inú prácu zodpovedajúcu pracovnej zmluve.

eporadca povedal(a)...

§ 76 a § 76a Zákonníka práce pojednáva o odchodnom a odstupnom

Celé znenie Zákonnika práce nájdete na http://www.porada.sk/t56527-zakonnik-prace-od-01-01-2013-a.html#156

eporadca povedal(a)...

Načo mám nárok

Na prestávku na dojčenie § 170

Úprava pracovného času § 163

Nárok na vyčerpanie dovolenky, ak ukončíte pracovný pomer.

čerpanie práceneshopnosti PN v prípade choroby.
máte právo na pracovný posudok a potvrdenie o zamestnaní §75

Anonymný povedal(a)...

Ďakujem za Vašu odpoveď. Ak zamestnávateľ - banka nemá voľné žiadne miesto, ktoré by spĺňalo podmienky pracovnej zmluvy, dochádza ku výpovedi. Koľko mesačné odstupné je povinná banka vyplatiť, ak som v nej pracovali 3 roky + 5 rokov som bola na MD. Ešte raz ďakujem

eporadca povedal(a)...

(2) Zamestnancovi patrí pri skončení pracovného pomeru dohodou z dôvodov uvedených v § 63 ods. l písm. a) alebo písm. b) alebo z dôvodu, že zamestnanec stratil vzhľadom na svoj zdravotný stav podľa lekárskeho posudku dlhodobo spôsobilosť vykonávať doterajšiu prácu, odstupné najmenej v sume

c) trojnásobku jeho priemerného mesačného zárobku, ak pracovný pomer zamestnanca trval najmenej päť rokov a menej ako desať rokov,

zdroj: http://www.porada.sk/t56527-zakonnik-prace-od-01-01-2013-a.html#76