VITAJTE V E - PORADNI.

Vitajte!

Máte problém, potrebujete radu, vysvetlenie alebo chcete zverejniť svoje skúsenosti a názory?

Tak Ste na správnom mieste. Sme tu pre Vás.

Píšte....

2015/01/22

Na UPSVaRe som si bola pre tlačivo na dávku v hmotnej núdzi, kde mi oznámili, že potrebujem súdom uznanú vyživovaciu povinnosť.

Dobrý deň,  mám 26 rokov a som dennou študentkou v poslednom ročníku. Na UPSVaRe som si bola pre tlačivo na dávku v hmotnej núdzi, kde mi oznámili, že potrebujem súdom uznanú vyživovaciu povinnosť. Nerozumiem, tomu, kedže som 26 ročná mamka (mám už len mamku na dôchodku)  nemá povinnosť vyživovať ma. Nechápem , prečo 26 roční, ktorí nikdy nepracovali a nikde neštudovali majú nárok na dávku aj bez súdu. Rozhodnutie súdu vraj trvá tri mesiace, dovtedy už budem aj končiť školu. Nárok na sociálne štipendium nemám, nakoľko som ako polosirota poberala 125 eur a berie sa to za minulý rok. Momentálne nepoberám nič.


Ďakujem za vysvetlenie

2 komentáre:

eporadca povedal(a)...

Dobrý deň

Dávku v hmotnej núdzi môžu poberať študenti denného aj externého štúdia, pokiaľ spĺňajú zákonné podmienky.

- Pre poskytnutie pomoci v hmotnej núdzi študenta vysokej školy, ktorý má viac ako 25 rokov veku, ak nemá rodinu (manželku a deti) a študuje dennou formou štúdia platia tieto podmienky:

a) hmotná núdza t.j. stav keď príjem študenta staršieho ako 25 rokov, čiže aj 26 ročného študenta nedosahuje životné minimu a príjem si nemôže zabezpečiť alebo zvýšiť vlastným pričinením,

b) hmotná núdza 26 ročného študenta je posudzovaná tak, že sa prihliada na príjem a majetkové pomery 26 ročného študenta,

c) uplatnenie si zákonných nárokov; medzi zákonné nároky patrí aj výživné podľa osobitných predpisov (Zákon o rodine). Podľa § 9 zákona o pomoci v hmotnej núdzi ak si občan v hmotnej núdzi a fyzické osoby, ktoré sa s občanom spoločne posudzujú, neuplatnia svoje zákonné nároky, ktorými si môžu zabezpečiť základné životné podmienky a pomôcť v hmotnej núdzi, nepovažujú sa za občanov v hmotnej núdzi. Podľa § 62 ods.1 zákona o rodine plnenie vyživovacej povinnosti rodičov k deťom je ich zákonná povinnosť, ktorá trvá do času kým deti nie sú schopné sa samé živiť. Každý rodič bez ohľadu na svoje schopnosti, možnosti a majetkové pomery je povinný plniť vyživovaciu povinnosť v minimálnom rozsahu vo výške 30% zo sumy životného minima na nezaopatrené neplnoleté dieťa alebo na nezaopatrené dieťa podľa osobitného zákona (zákon o životnom minime).

Pomoc v hmotnej núdzi si študent uplatňuje na základe žiadosti, ktorá sa podáva na príslušnom úrade práce, sociálnych vecí rodiny podľa miesta trvalého pobytu študenta. Zamestnanci úradu posúdia hmotnú núdzu študenta (26 ročného študenta) pristupujú individuálne (nie rovnako). Prihliada sa na majetkové pomery študenta, príjmové pomery študenta ako aj povinnosť rodičov študenta pre účely hmotnej núdze prispievať študentovi na výživu. Nárok na pomoc v hmotnej núdzi vzniká študentovi na základe právoplatného rozhodnutia úradu práce, sociálnych vecí a rodiny.

eporadca povedal(a)...

Ak ste vydatá a máte dieťa, tak by zrejme nemali pýtať súdom uznanú vyživovaciu povinnosť. Ak však nie ste vydatá, UPSVaR postupuje správne.