VITAJTE V E - PORADNI.

Vitajte!

Máte problém, potrebujete radu, vysvetlenie alebo chcete zverejniť svoje skúsenosti a názory?

Tak Ste na správnom mieste. Sme tu pre Vás.

Píšte....

2012/02/14

Zmeny v zákone 448/2008 Z. z.

Prosím Vás, zmenilo sa niečo ohľadom financovania v sociálnych službách? Počul som o veľkom zvýšení poplatkov. Je to pravda? Jozef

6 komentárov:

Anonymný povedal(a)...

Dobrý deň
na tomto odkaze nájdete DSS ktoré učinili zmeny v platení za soc. služby.http:
//peniaze.pravda.sk/dochodok/clanok/21032-ceny-v-domovoch-dochodcov/A

eporadca povedal(a)...

z 1. decembra 2011,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene
a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon)
v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona
č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších
predpisov v znení zákona č. 317/2009 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky
č. 332/2010 Z. z. a zákona č. 551/2010 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V poznámke pod čiarou k odkazu 19 sa slová „§ 62 písm. k)“ nahrádzajú slovami
„§ 62 písm. l)“.
2. V § 16 ods. 1 písm. c) sa za slová „č. 3“ vkladajú slová „v rozsahu podľa prílohy č. 4“.
3. V § 35 ods. 1 písm. a) sa za slová „inej fyzickej osoby“ vkladajú slová „a jej stupeň
odkázanosti je najmenej IV“.
zdroj: http://www.socioforum.sk/attachments/article/78/mala%20novela.pdf

eporadca povedal(a)...

pokračovanie...
4. Za § 51 sa vkladá § 51a, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠51a
Vylúčenie vykonávania posudkovej činnosti
Posudková činnosť podľa tohto zákona sa nevykonáva, ak sa bude poskytovať sociálna služba fyzickej osobe, ktorá bude platiť úhradu za sociálnu službu najmenej vo výške ekonomicky oprávnených nákladov spojených s poskytovaním tejto sociálnej služby, a ak sa jej bude poskytovať pomoc pri odkázanosti na pomoc inej fyzickej osoby.“.
5. V § 71 odseky 6 a 7 znejú:
„(6) Obci, ktorá zriadila alebo založila zariadenie uvedené v § 25 až 27, § 29, § 32 a § 34 až 40 alebo obci, ktorá poskytuje sociálne služby v týchto zariadeniach, sa z účelovej dotácie ministerstva poskytuje finančný príspevok na financovanie
sociálnej služby v tomto zariadení vo výške podľa prílohy č. 4a, podľa druhu sociálnej služby a počtu miest v tomto zariadení.
(7) Ak vyšší územný celok zabezpečí fyzickej osobe s trvalým pobytom vo
svojom územnom obvode poskytovanie sociálnej služby uvedenej v § 34 a § 37 až 39 u poskytovateľa sociálnej služby, ktorého zriadil alebo založil iný vyšší územný celok, vyšší územný celok uhrádza poskytovateľovi sociálnej služby, ktorého zriadil alebo založil iný vyšší územný celok, ekonomicky oprávnené náklady spojené
s poskytovaním tejto sociálnej služby uvedené v § 72 ods. 5 znížené o výšku úhrady za sociálnu službu platenú prijímateľom sociálnej služby

eporadca povedal(a)...

8. V § 72 ods. 2 znie:
„(2) Verejný poskytovateľ sociálnej služby určuje sumu úhrady za sociálnu službu, spôsob jej určenia a platenia úhrady zmluvou podľa § 74 v súlade so všeobecne záväzným nariadením obce alebo vyššieho územného celku, najviac vo výške ekonomicky oprávnených nákladov, ak sa v druhej vete neustanovuje inak.
Sumu úhrady za sociálnu službu uvedenú v § 34 až 41 poskytovanú plnoletej fyzickej
osobe obec alebo vyšší územný celok určí vo všeobecne záväznom nariadení tak, aby suma úhrady za túto sociálnu službu poskytovanú v rozsahu podľa § 15 ods. 1 bola
najmenej vo výške 50 % priemerných ekonomicky oprávnených nákladov spojených s poskytovaním tejto sociálnej služby u verejných poskytovateľov sociálnej služby
porovnateľného druhu a formy sociálnej služby v územnom obvode príslušnej obce alebo vyššieho územného celku za predchádzajúci rozpočtový rok, v prepočte na 3
mesiac a na prijímateľa sociálnej služby, na počet hodím alebo úkonov
opatrovateľskej služby. Týmto nie sú dotknuté ustanovenia § 73.“.

eporadca povedal(a)...

10. § 72 sa dopĺňa odsekmi 11 až 18, ktoré znejú:
„(11) Za majetok sa na účely platenia úhrady za poskytovanú sociálnu službu uvedenú v § 31 a 34 až 41 považujú nehnuteľné veci a hnuteľné veci, vrátane peňažných úspor, a ak to ich povaha pripúšťa, aj práva a iné majetkové hodnoty,
ktorých súčet hodnoty je vyšší ako suma 10 000 eur. Prijímateľ sociálnej služby a fyzické osoby uvedené v § 73 ods. 10 preukazujú na účely posúdenia majetok,
ktorý vlastnia v čase podania žiadosti o uzatvorenie zmluvy o poskytovaní sociálnej služby a počas poskytovania sociálnej služby. Za majetok prijímateľa sociálnej služby a fyzických osôb uvedených v § 73 ods. 10 možno považovať len podiel majetku pripadajúci na tohto prijímateľa sociálnej služby a na tieto osoby.
(12) Skutočnosť, či súčet hodnoty posudzovaného majetku presahuje sumu 10 000 eur, sa preukazuje na osobitnom tlačive uvedenom v prílohe č. 4b s osvedčeným
podpisom. Ak sú pochybnosti o hodnote majetku, obec alebo vyšší územný celok zabezpečí overenie jeho hodnoty znaleckým posudkom a uhradí náklady súvisiace
s vyhotovením tohto posudku. Prijímateľ sociálnej služby a fyzické osoby uvedené v
§ 73 ods. 10 sú povinní pri vypracovaní znaleckého posudku umožniť znalcovi vykonať obhliadku majetku a predložiť doklady týkajúce sa majetku

eporadca povedal(a)...

Čo je hlavným cieľom?
Cieľom novely je okamžité zlepšenie kritickej finančnej situácie v zariadeniach sociálnych služieb. Ak by sa im urýchlene neposkytla pomoc, bola by ohrozená ich existencia a mnohé z nich by mohli v tomto roku zatvoriť svoje brány.
Novela uľahčí zariadeniam situáciu napríklad:
- Posunom termínu na zabezpečenie bezbariérovosti, a to do 31.12.2015
- Sprísnením podmienok pre prijatie do zariadenia pre seniorov, aby klient zotrval v domácom prostredí čo najdlhšie. Opatrenie je v súlade s trendmi a politikami v Európskej únii, zároveň sa tým zníži tlak na kapacity v zariadeniach pre seniorov.
- Novela ustanovuje minimálnu výšku úhrady za služby dlhodobej starostlivosti zo strany klienta vo výške minimálne 50 % ekonomicky oprávnených nákladov na sociálnu službu (ekonomicky oprávnené náklady nie sú jednotné na celom Slovensku – výpočet presne definuje zákon, závisí od druhu zariadenia, regiónu, kde sa nachádza a pod.)
- Zvýši sa participácia klienta a jeho rodiny na úhrade nákladov na sociálnu službu – zohľadňovať sa bude nielen súčasný príjem a majetok prijímateľa sociálnej služby a jeho rodiny, ale prihliadať sa bude aj na príjem získaný predajom nehnuteľného majetku klienta v posledných piatich rokoch.
- Novela umožní rozšíriť okruh osôb, ktoré budú môcť vykonávať opatrovanie - ide o zmeny kvalifikačných predpokladov, napríklad opatrovateľa/ku bude môcť vykonávať aj sanitár/ka alebo osoba staršia ako 55 rokov s 3 ročnou praxou.
zdroj:http://www.employment.gov.sk/ako-to-bude-s-platenim-za-domovy-pre-seniorov.html