VITAJTE V E - PORADNI.

Vitajte!

Máte problém, potrebujete radu, vysvetlenie alebo chcete zverejniť svoje skúsenosti a názory?

Tak Ste na správnom mieste. Sme tu pre Vás.

Píšte....

2013/09/06

Dobrý deň,
Môj príspevok je asi viac podelením sa o skúsenosť ako otázkou, ale ak by mi niekto vedel poradiť čo mám robiť, bola by som rada. Som študentka denného štúdia, mám 26 rokov a bývam spolu s rodičmi, ktorí sú obaja na dôchodku. Pokiaľ som nemala 25 rokov a boli sme posudzovaní spolu, mala matka nárok dávky v hmotnej núdzi a tým pádom aj ja na štipendium. Po dosiahnutí 25 rokov jej tento nárok zanikol, rovnako ako mne nárok na štipendium. Kvôli tomuto som prerušila štúdium, pričom počas tohto roka som nemala príjem vyšší ako minimálna mzda. Teraz sa vraciam do školy a pýtala som sa na úrade práce na možnosť, že by mi priznali dávky v hmotnej núdzi. Bolo mi povedané, že by to bolo možné jedine ak by som mala rozhodnutie súdu o výške výživného od rodičov. Takže pokiaľ nechcem rodičov, ktorí sa o mňa poctivo starali a starajú vodiť po súdoch a čakať, ako a kedy vôbec súd rozhodne, som odkázaná len na to, čo mi dajú a čo sa mi podarí zarobiť. Príde mi zvláštne, že je systém nastavený takto, akoby nestačilo zhodnotiť príjem mňa a mojich rodičov, len kvôli svojmu veku mám riešiť súd, ktorý kým rozhodne, tak už môžem mať aj po štúdiu, kvôli ktorému podporu potrebujem. Zrejme mi však neostáva nič iné len si držať palce, aby sme to nejako zvládli.  
Ďakujem

2 komentáre:

eporadca povedal(a)...

Dobrý deň
Pomoc v hmotnej núdzi si študent uplatňuje na základe žiadosti, ktorá sa podáva na príslušnom úrade práce, sociálnych vecí rodiny podľa miesta trvalého pobytu študenta. Zamestnanci úradu posúdia hmotnú núdzu študenta (26 ročného študenta) pristupujú individuálne (nie rovnako). Prihliada sa na majetkové pomery študenta, príjmové pomery študenta ako aj povinnosť rodičov študenta pre účely hmotnej núdze prispievať študentovi na výživu. Nárok na pomoc v hmotnej núdzi vzniká študentovi na základe právoplatného rozhodnutia úradu práce, sociálnych vecí a rodiny.

zdroj: http://poradna.hnonline.sk/otazka/moze-26-rocny-student-denneho-studia-dostat-socialnu-davku#.UimISj9gjBI

eporadca povedal(a)...

K žiadosti je potrebné priložiť súdny návrh na schválenie výživného od vašich rodičov , napíšte,aké majú príjmy a výdavky, priložte dokumenty a tiež napíšte, že žiadate aby sud rozhodol:" Rodičom navrhovateľky sa vyživovacia povinnosť neurčuje". Podajte na sude,Vy ako navrhovateľka a rodičia protistrana
Kópiu súdneho návrhu na schválenie výživného,dodajte k žiadosti o dávku v hmotnej núdzi. Neviem presne, či musíte vypisovať novú žiadosť, no to Vám povie pracovník UPSVaRu a aj jednotlivé kroky a dĺžku trvania postupu.