VITAJTE V E - PORADNI.

Vitajte!

Máte problém, potrebujete radu, vysvetlenie alebo chcete zverejniť svoje skúsenosti a názory?

Tak Ste na správnom mieste. Sme tu pre Vás.

Píšte....

2012/01/04

Špeciálne pomôcky

Mám dvojčatá, žiaľ majú zdravotný postih.  Vzdelávajú sa  v integrovanej škole, ale je to veľmi ťažké. Exitujú špeciálne pomôcky pri vzdelávaní detí zdravotne  postihnutých? Ďakujem za odpoveď. Zuzana

10 komentárov:

eporadca povedal(a)...

V rezorte špeciálneho školstva podporujú vyučovací proces tzv.„špeciálne pomôcky “.
Podľa Habšudovej pod pojmom špeciálne pomôcky možno chápať „pomôcky, ktoré sa používajú v špeciálnych školách, liečebných ústavoch, nemočničných školách a rôznych ozdravovniach . Jedná sa o také druhy, alebo skupiny špeciálnych pomôcok, ktoré musia nevyhnutne používať postihnutí žiaci pre individuálne potreby, ale aj pre prácu v skupinách prípadne celého koletívu triedy „
( Habšudová, M. 2001 s.12 ).

eporadca povedal(a)...

Špeciálne pomôcky pri vzdelávaní detí telesne postihnutých, chorých a zdravotne oslabených
Spracovala: Mgr. Zuzana Gecziová

Hlavným cieľom výchovy a vzdelávania postihnutých jedincov je dosiahnuť potrebný stupeň vedomostí, zručností a návykov, k čo najväčšej miere samostatnosti, sebestačnosti, pracovnému a spoločenskému uplatneniu.

eporadca povedal(a)...

Špeciálne pomôcky majú pri výchove a vzdelávaní telesne postihnutých, chorých a zdravotne oslabených jedincov nezastupiteľné miesto. Delia sa na:
Rehabilitačné pomôcky
Kompenzačné pomôcky
Ortopedické pomôcky

Špeciálne pomôcky slúžia na nácvik sebaobslužných činností dieťaťa (aby sa vedelo najesť, obliecť, aby zvládlo osobnú hygienu), na vzdelávanie (držiaky, perá, stojany na knihy, špeciálne upravené klávesnice počítača a pod), na zamestnanie (špeciálne upravené náradie, špeciálne držiaky pracovného náradia), k spoločenskému začleneniu (spoločenské hry).

Nesmieme zabudnúť ani na diagnostickú funkciu špeciálnych pomôcok, ktoré nám pomáhajú zisťovať úroveň rôznych vedomostí, zručností a návykov dieťaťa, ako sú napr. úroveň jemnej a hrubej motoriky, priestorovej orientácie a pod.
zdroj: Mgr. Zuzana Gecziová

eporadca povedal(a)...

pokračovanie...

Čo sa týka významu špeciálnych pomôcok, ktoré sa využívajú pri výchove a vzdelávaní telesne postihnutých, chorých a zdravotne oslabených detí, ich význam sa v podstate nelíši od významu učebných pomôcok, keďže podobne ako učebné pomôcky nám pomáhajú dosahovať stanovené ciele, vyplýva z toho fakt, že každá jedna pomôcka prispôsobená potrebám postihnutého, chorého alebo zdravotne oslabeného dieťaťa slúžia ako špeciálna pomôcka, ak prispieva k zlepšeniu jeho zdravotného stavu.

Použitá literatúra:
Habšudová, M. – Špeciálne pomôcky

eporadca povedal(a)...

Rehabilitačné pomôcky, ktorých úlohou je napraviť, upraviť orgánový defekt alebo čiastočne alebo úplne obnoviť funkciu chorobou postihnutého orgánu. Druhy a postupy rehabilitácie závisia vždy od toho, čo je potrebné urobiť v prospech postihnutého. Ak ide o telesne postihnuté dieťa, je potrebné ho liečiť, vychovávať, pripravovať na zaradenie do spoločnosti, ide teda o komplexnú rehabilitáciu. Patria sem rôzne kliny, matrace, molitanové kocky, kolieska, valčeky, suché bazény, plastové preliezky, skákacie lopty, rôzne masážne ležadlá a pod.

eporadca povedal(a)...

Kompenzačné pomôcky pomáhajú vyrovnávať narušené a nedostatočne vyvinuté funkcie orgánov a to využívaním zachovaných funkcií postihnutého jedinca. Sú tak konštruované, aby bez trvalého spojenia s telom postihnutého a na základe funkcií, ktoré mu zostali, umožnili potrebnú samostatnosť pri vykonávaní určitých činností. Sú to napríklad rôzne držiaky, prstové štetce, stolíky na postele, polohovacie kreslá.

eporadca povedal(a)...

Ortopedické pomôcky doplňujú alebo nahrádzajú funkciu stratenej, poškodenej alebo nevyvinutej časti tela, popritom majú aj estetickú funkciu, umožňujú primerane zakryť postih. Ortopedické pomôcky sa upevňujú na telo postihnutého, podopierajú alebo fixujú postihnuté časti tela v určitej polohe, resp. svojim ťahom a tlakom vyrovnávajú niektoré deformity, alebo zabraňujú ich vzniku.

Ortopedické pomôcky môžu byť podporné, fixačné, korekčné a vyrovnávacie pomôcky, podľa kritéria účelu, ktorý spĺňajú.
Použitá literatúra:
Habšudová, M. – Špeciálne pomôcky

Anonymný povedal(a)...

Podľa medzinárodného dohovoru o právach zdravotne postihnutých má každý človek právo na vzdelanie a rovnocenný život ako všetci ostatní. Verím, že Vaše zdravotne postihnuté dvojičky si vyžadujú denne 24-starostlivosť a opateru a dohľad. Samozrejme ako rodič máte správne na zreteli aj ich výchovu a vzdelávanie. Nakoľko nie je mi známe a aký druh zdrvotného postihnutia sa jedná, ťažko sa vyjadriť. Ale možnosti sú viaceré - ak sa jedná o nižší stupeň zdravotného postihnutia mohli by sa vzdelávať za pomoci asistenta aj v riadnej škole. Potom je to vzdelávanie v špeciálnych školách. Najlepšie by bolo, keby ste podali bližšie vysvetlenie aspoň približne a ký druh zdravotného postihnutia sa jedná a tiež koľko majú detičky rokov. Veď aJ ťažko zdravotne postihnuté dieťa na invalidnom vozíku bez mentálneho postihnutia sa vzdeláva v riadnej škole samozrejme v bezbariérovom prostredí a s pomocou asistenta. Prajem Vám veľa síl, určite sa úspech dostaví, len to trvá dlhšie ako u zdravých detí. Anna

Anonymný povedal(a)...

Poznám jednú rodinu ktorý majú dievča ktorá je na vozíku .Potrebuje celodennú starostlivosť a rodičia sú v staršom veku nemajú na to prostriedky ktoré by jej umožnili sa pozerať do budúcnosti .Dôchodok dostáva ale nestačí to na všetko. Ale má rodičov ktorý jej pomôžu stále.Ale sa už zmenila je šťastná a veselá. Treba dať hlavu hore a pozerať do budúcnosti.Nájdu sa aj taký ľudia ktorý radi pomôžu.Sme rady že ju máme rozdáva úsmev nám všetkým. Veľmi pekne ďakujem dobrým ľudom. Renáta

Anonymný povedal(a)...

Neviem, na aké pomôcky myslíte. Pravdepodobne myslíte na pomôcky pri učení - keď nemôžu písať, môžete požiadať o počítač. Určite pri dvojčatách je to veľmi náročné. Možno by bolo najlepšie, neviem, či máte asistenciu, alebo ste na opatrovateľskom príspevku. Osvedčili sa mnohým rodičom učiteľky alebo vychovávateľky na 2-3 hod. poobede. Určite majú na to spôsob a vy ste aj tak vyčerpaná, ťažko je to zvládnuť. Možno by bolo dobré osloviť aj učiteľku, ktorá deti učí. Doučovanie je normálne aj u zdravých detí, keď majú problémy. František