Máte problém, potrebujete radu, vysvetlenie alebo chcete zverejniť svoje skúsenosti a názory?
Tak Ste na správnom mieste. Sme tu pre Vás.
Píšte....
2011/10/28
Práca so žiakmi so zdravotným postihnutím
Existujú postupy a zásady pri práci so žiakmi so zdravotným postihnutím? Dostala som pracovnú ponuku - asistent učiteľa. Potrebujem sa trochu pripraviť, lebo nemám žiadne skúsenosti. Ria
4 komentáre:
Anonymný
povedal(a)...
Dobrý deň Predpokladom dobrého štartu a vzdelávania ktoré prinesie výsledky je vzájomná spolupráca odborníkov /pedagógov, špeciálnych pedagógov, psychológ, lekár aj osobný asistent/ ako aj samotného žiaka. V prvom rade vytvorenie vhodného vzdelávacie prostredia, ktoré spĺňa požiadavky žiaka. Poznat druh a stupen zdravotného postihnutia a co to bude znamenat vo vztahu k vyucovaciemu procesu. Poznať osobnostné vlastnosti žiaka, najmä silné stránky, na ktorých možno stavat. Dôležité je poznat schopnosť žiaka nadväzovať sociálne kontakty s rovesníkmi zdravými ako aj ťažko zdravotne postihnutými. Zaujímať sa aké kompenzačné pomôcky potrebuje pre efektívnejšie vzdelávanie. Poznať zdravotný stav a komunikovať priebežne o výsledkoch vyučovacieho procesu s rodičmi. Čo sa týka hodnotenia. Je vydaný metodický pokyn č.22/2011 na hodnotenie žiakov základných škôl s prílohou Zásady hodnotenia žiaka so zdravotným znevýhodnením začleneného v základnej škole Pre praktické školy existujú Ucebné plány a ucebné osnovy pre praktickú školu Ucebné plány a ucebné osnovy pre praktickú školu schválilo Ministerstvo školstva Slovenskej republiky pod císlom 346/2001 – 44 zo dna 4. júna 2001 s platnostou od 1. septembra 2001.Kde je možne urobiť si určitý obraz o práci s ťzp žiakmi.A
Hlavnou úlohou špeciálnej pedagogiky v európskom kontexte je sociálna integrácia osôb so zdravotným postihnutím. Všeobecným cieľom ďalšieho rozvoja školskej politiky je vytvoriť deťom a mládeži vyžadujúcej špeciálnu starostlivosť čo najoptimálnejšiu ponuku vzdelávania so zreteľom na individuálne záujmy, schopnosti a predpoklady a umožniť im v najširšej možnej miere prístup k výchovno-vzdelávaciemu procesu.
Zovšeobecňujúce východiská pre všetky druhy postihnutí 1.1. Ako pozitívnu skutočnosť je potrebné uviesť legislatívne úpravy a metodické materiály vydané Ministerstvom školstva SR, ktoré napriek nedostatku finančných prostriedkov ovplyvnili proces prípravy detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. V roku 2000 bola v Zbierke zákonov uverejnená vyhláška MŠ SR číslo 63/2000 Z. z., ktorou sa novelizovala vyhláška MŠ SR č. 212/1991 Zb. o špeciálnych školách. Rešpektovala požiadavky praxe a možnosti , ktoré poskytoval v súčasnosti platný školský zákon. V tom istom roku bol prijatý poslanecký návrh zákona č. 229/ 2000 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 29/1984 Zb. o sústave základných a stredných škôl (školský zákon) v znení neskorších predpisov a zákon číslo 230/2000 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 279/ 1993 Z. z. o školských zariadeniach v znení zákona NR SR č. 222/1996 Z. z. Poslanecká novela školského zákona priniesla pozitívne zmeny najmä v špeciálnych školách pre deti s mentálnym postihnutím a v terminológii. Pre skvalitnenie koordinácie výchovno-vzdelávacieho procesu detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami vydalo MŠ SR, za aktívnej účasti Štátneho pedagogického ústavu v Bratislave, viacero metodických materiálov. Sú to najmä: a) Vzdelávanie chorých a zdravotne oslabených žiakov v špeciálnych triedach bežnej základnej školy( z roku 1998). b) Prehľad predpisov k zaraďovaniu žiakov do výchovno-vzdelávacieho procesu a k jeho organizácii v školách pri zdravotníckych zariadeniach ( z roku 1998). c) Koncepcia špeciálnopedagogického poradenstva (z roku 1998). d) Informačno-metodický materiál k integrácii žiakov so špeciálnopedagogickými potrebami do základných škôl s účinnosťou od 1. septembra 1999. e) Informačno-metodický materiál pod názvom „Úloha školského špeciálneho pedagóga v základnej škole“ s účinnosťou od 1.septembra 1999. f) Vzorový štatút zariadení špeciálnopedagogického poradenstva schválený 21. decembra 1999. g) Metodické pokyny na slovné hodnotenie a klasifikáciu žiakov osobitných škôl a žiakov špeciálnych tried pre mentálne postihnutých žiakov v základných školách s platnosťou od 1. septembra 2000. h) Informačno-metodický materiál k prijímaniu a integrácii žiakov so špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebami do stredných škôl (1.9.2000). i) Vzorový individuálny reedukačný program pre deti umiestnené v diagnostických centrách a reedukačných domovoch (18.9.2000).
Koncepcia výchovy a vzdelávania detí so zdravotným postihnutím - výňatok Za neodlučiteľnú súčasť úloh špeciálneho školstva sa považuje vzdelávanie postihnutých jedincov aj v dospelosti, ktoré im umožňuje doplňovanie, alebo rozširovanie vzdelávania, získanie odborností, a to formou nadstavbového štúdia, kurzu či rekvalifikácie.
Zriaďovať praktické školy, ktoré žiakov pripravia na vykonávanie jednoduchých pracovných činností v chránených pracoviskách.
Deťom s viacnásobným postihnutím venovať zvýšenú pozornosť. Pre viacnásobne postihnutých žiakov s normálnym intelektom zriaďovať špeciálne triedy a špeciálne základné školy.
Vytvoriť sieť poradenských špeciálnopedagogických zariadení zameraných aj pre deti s autizmom, ktorá pokryje všetky kraje SR. Dieťa v nich bude komplexne vyšetrené a budú mu poskytnuté potrebné služby počnúc zdravotnými, rehabilitačnými, špeciálnopedagogickými, psychologickými a sociálnymi končiac. Tieto služby zabezpečovať v špeciálnopedagogických zariadeniach v rezorte školstva, prípadne v špecializovaných centrách rezortu sociálnych vecí s komplexnou starostlivosťou o osoby s autizmom v zmysle medzirezortnej a celoživotnej starostlivosti.
4 komentáre:
Dobrý deň
Predpokladom dobrého štartu a vzdelávania ktoré prinesie výsledky je vzájomná spolupráca odborníkov /pedagógov, špeciálnych pedagógov, psychológ, lekár aj osobný asistent/ ako aj samotného žiaka.
V prvom rade vytvorenie vhodného vzdelávacie prostredia, ktoré spĺňa požiadavky žiaka.
Poznat druh a stupen zdravotného postihnutia a co to bude znamenat vo vztahu k
vyucovaciemu procesu.
Poznať osobnostné vlastnosti žiaka, najmä silné stránky, na ktorých možno stavat.
Dôležité je poznat schopnosť žiaka nadväzovať sociálne kontakty s rovesníkmi zdravými ako aj ťažko zdravotne postihnutými.
Zaujímať sa aké kompenzačné pomôcky potrebuje pre efektívnejšie vzdelávanie. Poznať zdravotný stav a komunikovať priebežne o výsledkoch vyučovacieho procesu s rodičmi. Čo sa týka hodnotenia. Je vydaný metodický pokyn č.22/2011 na hodnotenie žiakov základných škôl s prílohou Zásady hodnotenia žiaka so zdravotným znevýhodnením
začleneného v základnej škole
Pre praktické školy existujú Ucebné plány a ucebné osnovy
pre praktickú školu
Ucebné plány a ucebné osnovy pre praktickú školu schválilo Ministerstvo školstva
Slovenskej republiky pod císlom 346/2001 – 44 zo dna 4. júna 2001
s platnostou od 1. septembra 2001.Kde je možne urobiť si určitý obraz o práci s ťzp žiakmi.A
Hlavnou úlohou špeciálnej pedagogiky v európskom kontexte je sociálna integrácia osôb so zdravotným postihnutím.
Všeobecným cieľom ďalšieho rozvoja školskej politiky je vytvoriť deťom a mládeži vyžadujúcej špeciálnu starostlivosť čo najoptimálnejšiu ponuku vzdelávania so zreteľom na individuálne záujmy, schopnosti a predpoklady a umožniť im
v najširšej možnej miere prístup k výchovno-vzdelávaciemu procesu.
Zovšeobecňujúce východiská pre všetky druhy postihnutí
1.1. Ako pozitívnu skutočnosť je potrebné uviesť legislatívne úpravy a metodické materiály vydané Ministerstvom školstva SR, ktoré napriek nedostatku finančných prostriedkov ovplyvnili proces prípravy detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
V roku 2000 bola v Zbierke zákonov uverejnená vyhláška MŠ SR číslo 63/2000 Z. z., ktorou sa
novelizovala vyhláška MŠ SR č. 212/1991 Zb. o špeciálnych školách. Rešpektovala požiadavky praxe a možnosti , ktoré poskytoval v súčasnosti platný školský zákon. V tom
istom roku bol prijatý poslanecký návrh zákona č. 229/ 2000 Z. z., ktorým sa mení
a dopĺňa zákon č. 29/1984 Zb. o sústave základných a stredných škôl (školský zákon)
v znení neskorších predpisov a zákon číslo 230/2000 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa
zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 279/ 1993 Z. z. o školských zariadeniach
v znení zákona NR SR č. 222/1996 Z. z. Poslanecká novela školského zákona priniesla
pozitívne zmeny najmä v špeciálnych školách pre deti s mentálnym postihnutím
a v terminológii.
Pre skvalitnenie koordinácie výchovno-vzdelávacieho procesu detí so špeciálnymi
výchovno-vzdelávacími potrebami vydalo MŠ SR, za aktívnej účasti Štátneho pedagogického ústavu v Bratislave, viacero metodických materiálov.
Sú to najmä:
a) Vzdelávanie chorých a zdravotne oslabených žiakov v špeciálnych triedach bežnej
základnej školy( z roku 1998).
b) Prehľad predpisov k zaraďovaniu žiakov do výchovno-vzdelávacieho procesu a k jeho organizácii v školách pri zdravotníckych zariadeniach ( z roku 1998).
c) Koncepcia špeciálnopedagogického poradenstva (z roku 1998).
d) Informačno-metodický materiál k integrácii žiakov so špeciálnopedagogickými potrebami
do základných škôl s účinnosťou od 1. septembra 1999.
e) Informačno-metodický materiál pod názvom „Úloha školského špeciálneho pedagóga v základnej škole“ s účinnosťou od 1.septembra 1999.
f) Vzorový štatút zariadení špeciálnopedagogického poradenstva schválený 21. decembra 1999.
g) Metodické pokyny na slovné hodnotenie a klasifikáciu žiakov osobitných škôl a žiakov
špeciálnych tried pre mentálne postihnutých žiakov v základných školách s platnosťou od 1. septembra 2000.
h) Informačno-metodický materiál k prijímaniu a integrácii žiakov so špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebami do stredných škôl (1.9.2000).
i) Vzorový individuálny reedukačný program pre deti umiestnené v diagnostických
centrách a reedukačných domovoch (18.9.2000).
Koncepcia výchovy a vzdelávania detí so zdravotným postihnutím - výňatok
Za neodlučiteľnú súčasť úloh špeciálneho školstva sa považuje vzdelávanie postihnutých
jedincov aj v dospelosti, ktoré im umožňuje doplňovanie, alebo rozširovanie vzdelávania,
získanie odborností, a to formou nadstavbového štúdia, kurzu či rekvalifikácie.
Zriaďovať praktické školy, ktoré žiakov pripravia na vykonávanie jednoduchých
pracovných činností v chránených pracoviskách.
Deťom s viacnásobným postihnutím venovať zvýšenú pozornosť. Pre viacnásobne
postihnutých žiakov s normálnym intelektom zriaďovať špeciálne triedy a špeciálne základné
školy.
Vytvoriť sieť poradenských špeciálnopedagogických zariadení zameraných aj pre deti
s autizmom, ktorá pokryje všetky kraje SR. Dieťa v nich bude komplexne vyšetrené a budú
mu poskytnuté potrebné služby počnúc zdravotnými, rehabilitačnými,
špeciálnopedagogickými, psychologickými a sociálnymi končiac. Tieto služby zabezpečovať
v špeciálnopedagogických zariadeniach v rezorte školstva, prípadne v špecializovaných
centrách rezortu sociálnych vecí s komplexnou starostlivosťou o osoby s autizmom v zmysle
medzirezortnej a celoživotnej starostlivosti.
Zverejnenie komentára