VITAJTE V E - PORADNI.

Vitajte!

Máte problém, potrebujete radu, vysvetlenie alebo chcete zverejniť svoje skúsenosti a názory?

Tak Ste na správnom mieste. Sme tu pre Vás.

Píšte....

2011/12/29

Vzdelávanie

Dobrý deň,
môj syn na ŠZŠ sa vzdeláva podľa Variantu B a tento rok končí. Aké má možnosti ďalšieho vzdelávania?
Ďakujem
Silvia

8 komentárov:

Anonymný povedal(a)...

Dobrý deň
Rozšíriť vzdelanie sa dá v praktickej škole, kde žiak nadobúda vedomosti, zručnosti v jednotlivých predmetoch hlavne po praktickej stránke. Viac o praktickej škole na www.barlicka.com časť praktická škola.
V ďalších možnostiach by Vám mali vedieť poradiť na základnej škole, ktorú Váš syn momentálne navštevuje. A ako sa ďalej zamerať na jeho osobný rast.

Niečo čo by mohlo byť na pomoc:

Prijímacie skúšky žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
Prijímanie uchádzacov so základným vzdelaním na štúdium sa realizuje v súlade
s ustanovením § 19 Zákona c. 29/1984 Zb. o sústave základných a stredných škôl v znení
neskorších predpisov , pricom podrobnosti ustanovuje Vyhláška c. 145/1996 Z. z.
O prijatí žiaka so zdravotným postihnutím na strednú školu rozhoduje riaditel (-ka) na
základe návrhu tímu odborných pracovníkov, ktorý tvoria podla potreby v individuálnych
prípadoch :
- školský špeciálny pedagóg ( zamestnanec školy alebo špeciálnopedagogickej poradne )
- ucitel strednej školy
- majster odborného výcviku
- školský psychológ ( resp. psychológ z príslušnej pedagogicko-psychologickej poradne )
- výchovný poradca
- lekár, zdravotná sestra, rehabilitacná sestra
- logopéd
- zákonný zástupca žiaka
Pracovník školy, zodpovedný za riadenie a koordináciu špeciálnopedagogickej
starostlivosti (školský špeciálny pedagóg, triedny ucitel ) nadviaže kontakt s každým žiakom
so zdravotným postihnutím, ktorý si podá prihlášku na strednú školu, ako aj s jeho rodicmi.
Rodicov a žiaka je potrebné dopredu informovat o tom , že podmienky prijímacej skúšky
môžu byt podla potreby upravené vzhladom na zdravotné postihnutie žiaka.

Anonymný povedal(a)...

Prvé stretnutie, resp. viacero stretnutí sa odporúca realizovat ešte pred prijímacími skúškami
s vybranými odborníkmi tímu podla potreby za úcelom :
- dôkladného oboznámenia sa so zdravotným stavom žiaka, jeho doterajšími ucebnými
výsledkami, v prípade potreby aj diagnostického vyšetrenia;
- poradenstva pri výbere ucebného, alebo študijného odboru;
- podania informácií o charaktere a obsahu štúdia vo vybranom ucebnom alebo
študijnom odbore, možností uplatnenia v praxi, potrebných poznatkov a zrucností ako
predpokladov úspešného zvládnutia prijímacej skúšky;
- posúdenia vybraného odboru z hladiska študijnej a technickej nárocnosti, zdravotného
postihnutia žiaka, možnosti alternatívnych riešení;
- žiakovej návštevy SOU alebo SOŠ , oboznámenia sa s prostredím, prípadných návrhov
na úpravu prostredia školy, triedy, dielne ;
- informácie o odporúcanej literatúre k príprave na prijímacie skúšky;
- predbežného stanovenia potrebného rozsahu špeciálnopedagogickej starostlivosti.
Ešte pred prijímacími skúškami v rámci prvých stretnutí so špeciálnym pedagógom,
triednym ucitelom, prípadne dalšími clenmi odborného tímu, sa odporúca aplikovat
orientacný test s cielom posúdit schopnosti a zrucnosti žiaka, a to v každom prípade, ak
postihnutie môže ovplyvnit úroven požadovaných zrucností, ktoré si má žiak
osvojit v danom ucebnom alebo študijnom odbore. Test by mal obsahovat pripravenú škálu
manuálnych cinností, zrucností, ktoré sú potrebné pre zvládnutie pracovnej náplne v rámci
odborného výcviku a následne pracovného procesu. Pracovný test posúdia clenovia
odborného tímu .Výsledok prediskutuje riaditel alebo ním poverený pracovník aj so
zákonným zástupcom žiaka a zároven predloží návrh na vhodný ucebný alebo študijný odbor
pre , resp. vysvetlí podmienky, za ktorých je predpoklad, že žiak školu úspešne absolvuje.
Žiaka so zdravotným postihnutím je možno prijat do ucebného odboru aj s tým, že
nebude vykonávat niektoré práce vzhladom k zdravotnej spôsobilosti ( za podmienky, že
profil absolventa ucebného alebo študijného odboru dovoluje vypustit niektoré cinnosti).
Vo všetkých prípadoch je potrebná úzka spolupráca so zákonnými zástupcami žiaka.
Vo všetkých sporných prípadoch, ked si pracovníci strednej školy nie sú istí v posúdení
schopností a zrucností žiaka s ohladom na niektorý ucebný alebo študijný odbor, sa
odporúcajú konzultácie s odborníkmi špecializovaných pracovísk:
- špeciálnopedagogická poradna, prípadne detské integracné centrum
- pedagogicko-psychologická poradna
- špeciálne stredné školy (gymnázium, SOU, SOŠ pre telesne, sluchovo a zrakovo
postihnutú mládež: ).
- Inštitút pre pracovnú rehabilitáciu obcanov so zmenenou pracovnou schopnostou
- Podporné centrum pre zrakovo postihnutých študentov. A

Anonymný povedal(a)...

Záleží od stupňa jeho zdravotného postihnutia, ale jednou z možností je špeciálne odborné učilište alebo praktická škola. Peter

eporadca povedal(a)...

Variant B a C

Vzdeláva mentálne postihnutých žiakov stredného a ťažkého stupňa mentálneho postihnutia a žiakov s viacnásobným postihnutím /mentálne postihnutie a ťažká symptomatická porucha reči až bezrečnosť/ v prípravnom a v 1.- 10. ročníku špeciálnej základnej školy

Cieľom vzdelávania v B a C variante je čo najväčší rozvoj mentálne postihnutých žiakov z fyzickej i psychickej stránky, kompenzácia ich nedostatkov s cieľom optimálne ich pripraviť na praktický život. Úlohou špeciálnej výchovy je rozvíjať žiakov z rozumovej, zmyslovej, emocionálnej a vôľovej stránky a utvárať ich charakter. Žiaci sú schopní osvojiť si spoločenské a pracovné návyky, zvládnu prvky trívia – čítanie, písanie a počítanie. Žiaci vo Variante C sa vzdelávajú podľa individuálneho vzdelávacieho programu. Žiaci B a C variantu sa zapájajú do všetkých činností organizovaných školou. Po absolvovaní ŠZŠ pokračujú žiaci vo vzdelávaní v 3-ročnej praktickej škole pri odbornom učilišti.
zdroj: internet

eporadca povedal(a)...

Vzdelávací program pre žiakov s mentálnym postihnutím sa uplatňuje pri vzdelávaní žiakov v základnej škole podľa § 94 ods.1, písm.
a) a b), t.j. v špeciálnej základnej škole pre žiakov s mentálnym postihnutím a v ďalších školách pre žiakov so zdravotným znevýhodnením, v špeciálnych triedach základných škôl alebo pri individuálnom začlenení.
Vymedzuje špecifické potreby a požiadavky na komplexnú odbornú starostlivosť o žiakov s mentálnym postihnutím v školách, kde sú vzdelávaní.
Základná škola podľa zákona č.245/2008 Z.z.§ 95 ods.5, ktorá vzdeláva žiakov s mentálnym postihnutím alebo s mentálnym postihnutím v kombinácii s iným postihnutím, sa vnútorne člení podľa stupňa mentálneho postihnutia žiakov na:
a) variant A pre žiakov s ľahkým stupňom mentálneho postihnutia,
b) variant B pre žiakov so stredným stupňom mentálneho postihnutia,
c) variant C pre žiakov s ťažkým alebo hlbokým stupňom mentálneho postihnutia alebo pre žiakov s mentálnym postihnutím, ktorí majú aj iné zdravotné postihnutie, sú
držiteľmi preukazu zdravotne ťažko postihnutých a nemôžu sa vzdelávať podľa variantu A alebo B.
zdroj: internet

eporadca povedal(a)...

Špeciálne stredné školy
Špeciálne stredné školy poskytujú žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ktorí sa nemôžu vzdelávať v bežných stredných školách výchovu a vzdelávanie spôsobom primeraným ich postihnutiu. Vnútorne sa diferencujú podľa druhu postihnutia
žiakov, na ktoré sú zamerané. Podľa § 30 ods. 2 školského zákona sa špeciálne stredné školy členia na tieto druhy:
a) stredné odborné učilištia,
b) gymnáziá,
c) stredné odborné školy.
zdroj: internet

eporadca povedal(a)...

Praktická škola
Praktická škola poskytuje vzdelávanie a prípravu na jednoduché pracovné činnosti
žiakom s mentálnym postihnutím, ktorí skončili špeciálnu základnú školu a neboli prijatí do odborného učilišťa alebo špeciálneho učilišťa, prípadne nezvládli jeho vzdelávací obsah.

Praktická škola pripravuje žiakov na život v rodine, na sebaobsluhu a praktické práce v domácnosti a zacvičuje ich na vykonávanie práce tak, aby mohli vykonávať jednoduché
pracovné činnosti pod dohľadom. Príprava v praktickej škole trvá jeden rok, dva alebo tri
roky. Dokladom o skončení vzdelávania v nej je záverečné vysvedčenie.
zdroj: internet

eporadca povedal(a)...

Odborné učilište
Do odborného učilišťa sa prijímajú žiaci s mentálnym postihnutím, ktorí skončili 9. ročník v školách podľa tohto zákona alebo povinnú školskú dochádzku. Odborné učilište
poskytuje odbornú prípravu v učebných odboroch s upravenými učebnými plánmi. Žiakov
pripravuje na výkon povolaní zodpovedajúcich príslušnému učebnému odboru. Príprava
v odbornom učilišti trvá jeden až tri roky, ukončuje sa vykonaním záverečnej skúšky.
Odborné učilište môže tiež poskytovať prípravu na výkon jednoduchých činností žiakov, ktorí
sú schopní samostatne pracovať, ale ktorých pracovné a spoločenské uplatnenie musia usmerňovať iné osoby. V odborných učilištiach a špeciálnych stredných školách sa vykonáva aj ďalšie vzdelávanie postihnutých.
zdroj: internet