VITAJTE V E - PORADNI.

Vitajte!

Máte problém, potrebujete radu, vysvetlenie alebo chcete zverejniť svoje skúsenosti a názory?

Tak Ste na správnom mieste. Sme tu pre Vás.

Píšte....

2012/05/29

Diskriminácia?

Dobrý deň. Syn konci tento rok praktickú školu, vzhľadom na ťažký mentálny postih. Nie viem prečo, ale  som sa domnievala, že bude môcť sa ďalej vzdelávať.  Ale nemôže, lebo neexistuje už žiaden vzdelávací program po ukončení praktickej školy. Vsetci dookola majú kopu možností a vzdelávať sa môžu  aj seniori. Nie je to diskriminácia?   Renata

6 komentárov:

Anonymný povedal(a)...

Určite je to diskriminácia pre zdravotné postihnutie - podľa Dohovoru o právach zdravotne postihnutých, ktorý už ratifikovala aj SR - nikto nesmie byť diskriminovaný pre svoje zdravotné postihnutie. Neviem, či by bola možnosť ešte pokračovať v inej praktickej škole v inom odbore ? Možno sa pýtať, veď aj zdravá deti majú možnosť vyštudovať aj 2 stredné školy ? Dobrá otázka, začnem sa tým zaoberať, sledujte e-poradňu. Keď niečo zistím, napíšem.

eporadca povedal(a)...

Praktická škola poskytuje vzdelávanie a prípravu na jednoduché pracovné činnosti
žiakom s mentálnym postihnutím, ktorí skončili špeciálnu základnú školu a neboli prijatí do odborného učilišťa alebo špeciálneho učilišťa, prípadne nezvládli jeho vzdelávací obsah.

Praktická škola pripravuje žiakov na život v rodine, na sebaobsluhu a praktické práce v domácnosti a zacvičuje ich na vykonávanie práce tak, aby mohli vykonávať jednoduché
pracovné činnosti pod dohľadom. Príprava v praktickej škole trvá jeden rok, dva alebo tri
roky. Dokladom o skončení vzdelávania v nej je záverečné vysvedčenie.
zdroj: internet

eporadca povedal(a)...

Koncepcia výchovy a vzdelávania detí so zdravotným postihnutím - výňatok
Za neodlučiteľnú súčasť úloh špeciálneho školstva sa považuje vzdelávanie postihnutých
jedincov aj v dospelosti, ktoré im umožňuje doplňovanie, alebo rozširovanie vzdelávania,
získanie odborností, a to formou nadstavbového štúdia, kurzu či rekvalifikácie.

Zriaďovať praktické školy, ktoré žiakov pripravia na vykonávanie jednoduchých
pracovných činností v chránených pracoviskách.

Deťom s viacnásobným postihnutím venovať zvýšenú pozornosť. Pre viacnásobne
postihnutých žiakov s normálnym intelektom zriaďovať špeciálne triedy a špeciálne základné
školy.

Vytvoriť sieť poradenských špeciálnopedagogických zariadení zameraných aj pre deti
s autizmom, ktorá pokryje všetky kraje SR. Dieťa v nich bude komplexne vyšetrené a budú
mu poskytnuté potrebné služby počnúc zdravotnými, rehabilitačnými,
špeciálnopedagogickými, psychologickými a sociálnymi končiac. Tieto služby zabezpečovať
v špeciálnopedagogických zariadeniach v rezorte školstva, prípadne v špecializovaných
centrách rezortu sociálnych vecí s komplexnou starostlivosťou o osoby s autizmom v zmysle
medzirezortnej a celoživotnej starostlivosti.
zdroj: http://www.minedu.sk/index.php?lang=sk&rootId=1470

eporadca povedal(a)...

Národný program rozvoja životných podmienok občanov so zdravotným postihnutím vo všetkých oblastiach života (Opatrenia na roky 2006 - 2007), schválený uznesením vlády SR č. 932 zo dňa 8. novembra 2006.

Pravidlo 6 – Vzdelávanie
......
6.3.15. Priebežne aktualizovať a rozširovať učebné a študijné odbory pre žiakov a študentov
so zdravotným postihnutím v súlade s požiadavkami trhu práce.

6.3.16. Vytvoriť priestor v rezortoch školstva, zdravotníctva, sociálnych vecí a ostatných
zainteresovaných inštitúcií pre vznik vzdelávacích inštitúcií zabezpečujúcich sieť
odborníkov a špecialistov v cielenej pracovnej rehabilitácii pre občanov
so zdravotným postihnutím, v pracovnej diagnostike a pracovnej liečbe (špecializácia
pre riešenie uschopnenia pre prácu rôznych typov zdravotného postihnutia vrátane
potrebných kompenzačných, ortopedicko-protetických pomôcok pre optimálnu
integráciu v pracovnom procese, špecializácia pre zmapovanie, vybudovanie a
posúdenie primeranosti pracovných podmienok vychádzajúcich zo špecifika
zdravotného postihnutia konkrétneho občana a pod.). Skvalitniť vzájomnú spoluprácu
subjektov riešiacich problematiku občanov so ZPS na úrovni regiónov so zacielením
na spojenie síl pre vytvorenie podmienok integrácie občanov so zdravotným
postihnutím do pracovného života.
viac..
http://www.minedu.sk/data/USERDATA/RegionalneSkolstvo/SpVaV/Materialy/Narodny_program_rozvoja.pdf

eporadca povedal(a)...

Koncepcia výchovy a vzdelávania detí so zdravotným postihnutím bola schválená v operatívnej porade ministra dňa 18.12.2000 v rámci plnenia bodu B.1 uznesenia vlády Slovenskej republiky číslo 799/1997. Výhľadové obdobie plnenia jej opatrení je do roku 2015.
2. Zovšeobecňujúce zámery pre všetky druhy postihnutí
......
b) Jednotlivé učebné programy, metódy a formy, ako aj vyučovacie stratégie rozvíjať tak, aby vychádzali v čo najväčšej miere v ústrety vzdelávacím potrebám a požiadavkám postihnutých detí a boli zladené s možnosťami uplatnenia sa na trhu práce.

2.8. Pri výchove a vzdelávaní ťažko zdravotne postihnutých venovať osobitnú pozornosť
rozvoju kompenzačných mechanizmov minimalizujúcich negatívne dôsledky ťažkého zdravotného postihnutia a zabezpečiť bezbariérovosť.
2.9. Podporovať individuálne štúdium v domácom prostredí aj s využitím audiovizuálnej
techniky, kompenzačných pomôcok, počítačov a televízie prostredníctvom komplexu služieb
zariadení špeciálnopedagogického poradenstva.
http://www.minedu.sk/data/USERDATA/RegionalneSkolstvo/SpVaV/Materialy/koncepcia_vychovy_deti_ZP.pdf

eporadca povedal(a)...

3. Zovšeobecňujúce zámery pre všetky druhy postihnutí v príprave na povolanie
.....
3.1. Základným cieľom výchovno-vzdelávacieho procesu je úspešné včlenenie detí so
špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami do spoločnosti. Je to možné za predpokladu
tvorivo-humánnej edukácie a získania najvyššej kvalifikácie na vykonávanie zmysluplnej
pracovnej činnosti. Koncepcia výchovy, vzdelávania a odbornej prípravy perspektívne bude
vytvárať podmienky pre realizáciu diferenciácie vzdelávania a odbornej prípravy podľa
záujmov a schopností zdravotne postihnutých žiakov. Zároveň rešpektovať požiadavky
pedagogických pracovníkov z praxe, poskytovať väčší priestor tvorivej práci učiteľov a rozhodovaniu riaditeľov škôl. Umožňovať školám vytvárať vlastný profil, štýl práce so zodpovednosťou za úroveň vzdelávania a odbornej prípravy žiakov.

3.2. Profesijnej príprave postihnutej mládeži je potrebné venovať zvýšenú pozornosť
predovšetkým s ohľadom na trh práce. Orientovať žiakov k voľbe takých učebných
a študijných odborov, ktoré dávajú možnosť mnohostrannejšieho uplatnenia so zameraním na
vytypované študijné a učebné odbory, zároveň aktualizovať učebné a študijné odbory
vzhľadom na trh práce, zamerať sa na rozšírenie možnosti študijných a učebných odborov
v spolupráci s Národným úradom práce. Skvalitniť prípravu na povolanie aj možnosťou predĺženia vzdelávania na 12 rokov

3.4. Perspektívne v špeciálnych stredných školách pripraviť integrované štúdium pre
intaktnú populáciu a žiakov s postihnutím. Predchádzať nezamestnanosti a v rámci
celoživotného vzdelávania zriadiť v SR centrá pracovnej rehabilitácie, ktoré budú
zabezpečovať rekvalifikácie a rôzne kurzy pre získanie ďalších zručnosti s nadväznosťou na
uplatnenie sa na trhu práce.

3.5. Za neodlučiteľnú súčasť úloh špeciálneho školstva sa považuje vzdelávanie postihnutých jedincov aj v dospelosti, ktoré im umožňuje doplňovanie, alebo rozširovanie vzdelávania, získanie odborností, a to formou nadstavbového štúdia, kurzu či rekvalifikácie.

http://www.minedu.sk/data/USERDATA/RegionalneSkolstvo/SpVaV/Materialy/koncepcia_vychovy_deti_ZP.pdf