VITAJTE V E - PORADNI.

Vitajte!

Máte problém, potrebujete radu, vysvetlenie alebo chcete zverejniť svoje skúsenosti a názory?

Tak Ste na správnom mieste. Sme tu pre Vás.

Píšte....

2012/03/23

Šikana v IX triede

Dobry den , 
Prosim vas o informaciu, radu - hocico , ako by som mohla pomoct jednemu dievcatu s ktorym chodi moja 15 rocna dcera do skoly . ( moja dcera vie, ze je to zle a nebezpecne , nevie to sama riesit, boji sa vylucenia z kolektivu na ktorom jej zalezi ! ).
V skratke Vam chcem opisat pribeh sikanovaneho dievcata . Dievca do spominanej triedy doslo v VI. triede . Deti rychlo zistili, ze je trosinka slabsia v uceni, v chapani a okamzite chopili svoju korist a zacali ju sikanovat.
V com spociva sikana ??  
Dve silne dievcata a ostatni chlapci toto dievca pomaluju , nicia jej oblecenie malbou , hocicim , len aby ju ponizili .....donutia ju lahnut a kopnu si do nej ..udru ...
Ja som len cudzia mama , ale trapi ma to , lebo neverim , ze vlastna mama tohto dievcatka nezasiahla . Viac krat bola v skole  , skola zorganizovala aj navstevu policie na  temu sikana v triede , ale sikana nadalej pretrvava a ja mam pocit , ze tym , ze deti koncia IX. triedu a odchazaju pomaly na stredne skoly sa sikan pritvrdil .
Dievca trpi, place , a moj nazor je , ze doma to ani nepovie ..dusi to v sebe .
Velmi rada by som jej pomohla,  no neviem ako ??? Najradsej by som tie agresorky vyfackala, aby sa aj oni bili a pocitili strach ,ale viem, že  to nie je cesta ...
Doverovala som aj triednemu panu ucitelovi , ale nakoniec vysvitlo, ze asi je uz unaveny z toho vsetkeho , ze deti odbil so slovami " vyrieste si to same  ! "
Je to velmi dlha doba a vedenie skoly sa mi zda malo odborne a ochotne riesit takuto problematiku .
DAKUJEM za pomoc, prajem prijemny den,
 Dana

11 komentárov:

Anonymný povedal(a)...

Dobrý deň
Šikanovanie je problémom mnohých tried v školách. A čo je horšie získava stále prefíkanejší charakter. Absencia ľudskosti v deťoch, ktoré vedia byť ozaj kruté je zarážajúca. Príčina sa dá hľadať všade, ale to by bolo na veľa strán. Vo vašom prípade, ktorý sa cez monitor hodnotí ťažko, by sa snáď za radu alebo za kroky vpred dali považovať.

Rozhovor s tr. učiteľom, aby zorganizoval stretnutie rodičov o tejto téme
Veľmi by pomohla odozva , zo strany spolužiakov, ktorí o šikanovaní vedia ako je napr. vaša dcéra. Píšete, že nechce stratiť kolektív, ktorý si váži. Neviem či taký kolektív stojí za váhu. Ale ak by sa aspoň časť spolužiakov v triede postavila proti tak, by to donieslo niečo dobré.
Prajem Vám, aby sa veci posunuli k lepšiemu a hlavne, aby sa o probléme nemlčalo. A

Anonymný povedal(a)...

Šikana je odraz rodinnej výchovy,odraz prostredia.Je potrebné pochopiť podstatu kto šikanuje a koho šikanuje slabší jedinec, vylúčený jedinec.Kladiem si otázku čo triedny kolektív, prirodzený vodca- triedny učiteľ - kde sa srala chyba ?
vypestovať v šikanovanom pocit postaviť sa na vlastnú obranu obhájiť si svoje miesto aj za pomoci Vašej dcéry, vzbudiť v šikanovanom sebadôveru samú v seba:
pomož si človeče aj Pán Boh ti pomôže. Ivan

Anonymný povedal(a)...

Je to hrozné a ťažko riešitelné. Ale treba to riešiť s vedením školy. Mirka

eporadca povedal(a)...

Šikanovanie je prejavom sociálnej patológie, kde hlavným záujmom je cieľ niekomu ublížiť.
Základné znaky šikanovania sú:
 Jasný úmysel ublížiť druhému, či už fyzicky alebo psychicky Napr.: bitie, strkanie, krádeže peňazí a veci, schovávanie a ničenie vecí, ale aj posmievanie, nadávanie a pod.
 Útočníkom môže byť jedno dieťa alebo skupina detí.
 Incidenty sú opakované. Jednorázová akcia sa väčšinou za šikanovanie nepovažuje.
 Nepomer síl medzi útočníkom a obeťou.
zdroj: http://www.pppknm.sk/data/pdf/materialy/poruchy_spravania/poruchy_spravania/poruchy_spravania.pdf

eporadca povedal(a)...

Príčiny konfliktov
Konflikty len zriedkakedy vznikajú bez príčiny a neočakávane. Môžu prepuknúť náhle, ale vo väčšine prípadov majú svoju dlhšiu históriu. Najčastejšie príčiny konfliktov sú nasledovné:
-nepochopenie, nedorozumenie;
-nečestnosť (nehovoríme si pravdu a skôr či neskôr sa objaví konflikt);
-polopravdy, nevypovedané pravdy (so svojou pravdou zostáva jedna strana osamotená a tým jej vzniká nárok cítiť sa dotknutou, urazenou);
-nedbalosť (nedodržanie slova, zodpovednosti);
-zámer ( je to najsilnejší zdroj pre vznik aj riešenie konfliktov; ak je mojím zámerom nepochopenie druhého alebo poškodenie tak konflikt zaručene vznikne);
-rozdielne názory, presvedčenie bez akceptácie druhého (dospievajúca dcéra si myslí, že rodičia by ju nemali kontrolovať, rodičia naopak potlačia takýto názor bez toho, aby prejavili snahu pochopiť svoju dcéru čo ju vedie k takémuto názoru);
-nevytvorenie hraníc (čo chceme, čo nechceme, čo potrebujeme a čo si neželáme od druhých; ak to neurobíme stále nám budú tieto hranice porušovať);
-nezvládnutie konfliktu (konfliktu sa vyhýbame alebo nie sme ochotní ho riešiť, často potom reagujeme emocionálne, z hnevu alebo zo strachu a preto útočíme alebo bránime sa);
-strach je zdrojom mnohých konfliktov (nájdeme ho za nečestnosťou, nedbalosťou, nevytvorením osobných hraníc);
-skryté očakávania – vedomé aj nevedomé.
Zdroj: Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky

eporadca povedal(a)...

pokračovanie...
Prečo konflikty riešiť?
Prečo by sme mali konflikty riešiť? Prečo nemôžu zostať neriešené?
Dôvodov existuje viacero:
-jedným je napr. skutočnosť, že konfliktov v našom živote je dosť a stále sa hromadia a nakoniec náš život by bol jeden veľký konflikt,
-konflikty je dobré riešiť preto lebo nám znepríjemňujú život,
-berú nám radosť zo života,
-konflikty nám môžu brať odvahu pokúsiť sa o niečo o čo by sme sa mali pokúsiť,
-konflikty nám narúšajú dobré vzťahy medzi ľuďmi,
-bývajú pozadím veľmi zlých medziľudských vzťahov, medzi manželmi, kamarátmi, spolupracovníkmi, susedmi,
-neriešené konflikty znižujú kvalitu nášho života.

eporadca povedal(a)...

Čo je šikanovanie?

Šikanovaním označujeme úmysel ublížiť druhému fyzicky, alebo psychicky. Je to napríklad bitie, strkanie, vyhrážanie sa fyzickým útokom, krádeže peňazí a vecí, schovávanie a ničenie vecí, ale aj ohováranie, nadávky, či vylúčenie zo spoločnosti ostatných, teda spolčenie sa viacerých detí proti jednému.
Útočníkom môže byť jedno, alebo skupina detí.

Incidenty sú opakované. Jednorázová akcia sa za šikanovanie nepovažuje

Prevaha útočníka nad obeťou. Táto prevaha môže byť skutočná, alebo zdanlivá v oblasti fyzickej sily, alebo agresivity, v osobnej sile jednotlivca alebo v početnej prevahe skupiny.
zdroj: Michele Elliott
Jane Kilpatrick
http://www.prevenciasikanovania.sk/?mod=pedagogovia--teoria-sk--zastavme-sikanovanie-v-skolach&PHPSESSID=abb7920f354225dc343059209f3b88e3

eporadca povedal(a)...

O šikanovaní hovoríme aj vtedy, ak jedno dieťa, alebo skupina detí hovorí inému dieťaťu niečo škaredé a nepríjemné, bije ho, kope, vyhráža sa mu, zamyká ho v miestnosti a podobne. Tieto incidenty sa môžu často opakovať a pre šikanované dieťa je ťažké ubrániť sa mu. Za šikanovanie môžu byť označené aj opakované posmešky, alebo hanlivé poznámky o jeho rodine.
Za šikanovanie však neoznačujeme občasnú bitku, alebo hádku približne rovnako fyzicky aj psychicky vybavených súperov.

Prieskumy však preukázali, že deti vymedzujú šikanovanie širšie než ako to chápu dospelí.

Preto je potrebné sa zamýšľať aj nad tým, či možno považovať za šikanovanie iróniu a sarkazmus. A či je napríklad „ robenie si žartíkov z niekoho“ doťahovanie (škádlenie), alebo šikanovanie.
zdroj: http://www.prevenciasikanovania.sk/?mod=pedagogovia--teoria-sk--zastavme-sikanovanie-v-skolach&PHPSESSID=abb7920f354225dc343059209f3b88e3

eporadca povedal(a)...

Šikanovanie je veľmi rozšírené a treba ho okamžite zastaviť.

Následky môžu byť vážne

Utrpenie, ktorému sú vystavené šikanované deti sa môže prejavovať rôznym spôsobom:
- nepozornosťou na vyučovaní,
- chorobami
- záškoláctvom
- pokusmi o samovraždu
Následky môžu byť dlhodobé.

Šikanovanie je právne postihnuteľné. Na základe dohovoru o právach dieťaťa môžu rodičia pri neriešení problému šikanovania dieťaťa v škole podať sťažnosť na súd.
zdroj: http://www.prevenciasikanovania.sk/?mod=pedagogovia--teoria-sk--zastavme-sikanovanie-v-skolach&PHPSESSID=abb7920f354225dc343059209f3b88e3

eporadca povedal(a)...

Nevšímavosť napomáha útočníkom

Šikanovaniu sa „darí“ v atmosfére utajovania. Obete, často nútené k mlčaniu, sa postupne dostávajú do bludného kruhu šikanovania a strachu. Jedinou možnosťou, ako efektívne čeliť šikanovaniu, je otvorene si priznať jeho existenciu ako závažného problému a stať sa školou, ktorá sa nebojí hovoriť. Občas sa ozývajú hlasy, že tým sa všetko zhorší, ale výskumy jednoznačne hovoria pre otvorenosť v jednaní.
Snaha o riešenie problémov sa skutočne vypláca.

Jasne to dokazujú výsledky najrozsiahlejšej kampane proti šikanovaniu, ktorá prebehla v Nórsku. Olweus (1989) zistil, po uskutočnení kampane sa v priebehu nasledujúcich dvoch rokov znížilo šikanovanie o 50%. Taktiež ubudlo krádeží, vandalizmu a záškoláctva. Naopak vzrástla miera spokojnosti žiakov s pobytom v škole.

http://www.prevenciasikanovania.sk/?mod=pedagogovia--teoria-sk--zastavme-sikanovanie-v-skolach&PHPSESSID=abb7920f354225dc343059209f3b88e3

eporadca povedal(a)...

RIEŠENIE PROBLÉMU

Výber stratégie

Všeobecne platí, že čím intenzívnejšie sa do práce pri obmedzovaní šikanovania už od fázy plánovania zapojí celý učiteľský zbor, žiaci a ich rodičia, tým je pravdepodobnejšie dosiahnutie úspechu.

Môžu byť využité nasledujúce stratégie:
Celoškolský prístup
Všeobecné preventívne opatrenia
Postupy zahrnuté do osnov
Práca s rodičmi
Riešenie jednotlivých prípadov šikanovania
Práca s agresormi
Práca s obeťami
Stratégia použiteľná na ihrisku
Celoškolský prístup
zdroj: viac na http://www.prevenciasikanovania.sk